Japanese influence on 20th century design

Exhibitions

Ter gelegenheid van Brussels Design September, zal Gokelaere & Robinson een selectie stukken presenteren gerealiseerd door 20e eeuwse ontwerpers die zich lieten inspireren door de Japanse levenskunst, en die een dialoog aangaan met het werk van de hedendaagse Japanse keramisten Machiko Hashimoto en Sawa Kiyotsugu.

Na een lange periode van isolement, stelt Japan zich in de 19ee eeuw open voor de rest van wereld waardoor hun culturele rijkdom wordt ontdekt. Sindsdien is Japan niet meer gestopt de Westerse wereld te inspireren en te fascineren.

Architecten en modernistische designers hebben, onder andere, geput uit de Japanse fundamenten om stukken te creëren die eenvoud, functionaliteit en ambachtelijkheid combineren.

In Europa is het het werk van Charlotte Perriand dat het meest deze Japanse invloed uitstraalt. In 1940 wordt ze uitgenodigd door de Japanse regering als raadgeefster in de decoratieve kunsten bij het Ministerie van Handel. Ze ontdekt dan een levensvisie en een benadering van design die haar als vanzelfsprekend lijkt, in totale harmonie met haar persoonlijke visie gebaseerd op het functioneel en gepersonaliseerd aspect van design.

Wanneer ze terugkeert naar Frankrijk zal ze haar ontdekkingen toepassen door inspiratie te halen uit het woonbouwsysteem , hoofdzakelijk samengesteld uit geprefabriceerde en geassembleerde elementen zoals tatami, scheidingswanden, schuifdeuren < shôji > enz ; onder andere voor de creatie van de Nuage bibliotheek die Charlotte Perriand creeëerde einde jaren 50e.

Hoewel de Scandinavische ontwerpers strikt genomen niet beïnvloed zijn door Japan, zijn er veel gelijkenissen tussen de twee culturen.
Het respect voor de houtarbeid, het belang van de materialen en de know-how alsook een uitgepuurde benadering van de vormgeving vind je zowel bij de Scandinavische als bij de Japanners.
Een interpretatie die men oa. terug vindt in het werk van de Zweedse ontwerper Axel Einar Hjorth. Zijn bewerkingen van voornamelijk volhout met de beitel liggen aan de oorsprong van sobere en functionele stukken.

De Japanse cultuur was niet allen vertegenwoordigd in Europa; de V.S. het land waarheen vele Japanners uitweken is hier een goed voorbeeld van.
George Nakashima, de meester bij uitstek van de Japanse savoir-faire, heeft een uniek oeuvre nagelaten gelinkt aan de geschiedenis van het Amerikaans design.
Geboren in de V.S. in een Japanse familie leert hij van een oudere Japanse ambachtsman de traditionele Japanse schrijnwerkers technieken.
Zijn stukken zijn een perfecte samensmelting van het diepe respect voor enerzijds de natuur en de bomen (voornamelijk Amerikaanse notelaar) en anderzijds de cultuur, zonder daarbij het functionele aspect van het meubilair ooit uit het oog te verliezen.

Keramiek is één van Japans oudste ambachten en maakt integraal deel uit van de Japanse levenskunst, De keramisten die we gekozen hebben om te exposeren, werken met respect volgens de traditionele Japanse technieken, leggen er hun eigen gevoeligheid en creativiteit in en verbinden zich op die manier met het thema van de tentoonstelling gewijd aan de Japanse invloed van het design in de 20e eeuw.

Date event : 05.09 > 30.09 Vernissage: 05.09 - 6PM Tel: +32 2 513 04 73 address: 67 rue Lebeau - 1000 - Bruxelles Website: http://www.gokelaererobinson.com